Jak zorganizować dziecku miejsce do nauki i odrabiania lekcji?

Możesz pomóc swojemu dziecku, stwarzając mu odpowiednie warunki do lepszego skoncentrowania się na nauce. Wdrażanie pewnych zasad, wpajanie dobrych nawyków, sprawi że później dziecko już samodzielnie będzie potrafiło zadbać o swoje warunki pracy.

Najlepiej, po przeczytaniu artykułów dotyczących higieny pracy, wspólnie ze swoją pociechą przyjrzyj się temu, co można ulepszyć. Dziecko, mając wpływ na ustalanie nowych zasad, będzie chętniej ich przestrzegało. Dobrze spisać je na kartce i powiesić w pokoju dziecka. Może ono dodatkowo wykonać rysunki do wspólnie ustalonych przez Was punktów.

Jeśli miejsce pracy kojarzy sie dziecku z trudem, stresem, porażką – wspólnie zmieńcie coś we wnętrzu, w którym pracuje dziecko. Możecie zostawić na nim jakąś rzecz, którą dziecko lubi (zdjęcie, kwiatek, „szczęśliwy” przedmiot). W razie potrzeby warto nawet przemeblować pokój.

ZGROMADŹ POTRZEBNE RZECZY

Dobrze, żeby dziecko miało „pod ręką” wszystkie potrzebne rzeczy: książki, zeszyty, kartki do notowania, długopisy, ołówki, zakreślacze, wodę do picia itp. Uniknie ono w ten sposób rozpraszania uwagi, kiedy trzeba będzie wstać i szukać na przykład słownika albo ekierki. Może wtedy stracić wątek albo zapomnieć polecenie zadania.

PORZĄDEK NA BIURKU

Wspólnie usuńcie z biurka niepotrzebne przedmioty. W trakcie pracy powinny być na nim tylko rzeczy pomocne w czasie nauki. W takich warunkach najlepiej „czuje się” lewa półkula mózgowa.

Uporządkujcie miejsce pracy dziecka.. Chaos na biurku przekłada się na chaos w głowie. Praca staje się wtedy mniej wydajna i bardziej męcząca. Może okazać się, że więcej czasu dziecko poświęca na ogarnięcie tego zamętu, niż na efektywną pracę. Czyste i uporządkowane biurko sprawia, że dziecku łatwiej się skoncentrować na tym, co ma zrobić.

POZYCJA ROBOCZA

Zgodnie z zasadami ergonomii, dziecko powinno siedzieć na krześle, przy biurku. Taka postawa jest właściwa dla kręgosłupa. Pozycja wyprostowana umożliwia prawidłowe krążenie krwi i swobodny dopływ płynu mózgowo-rdzeniowego. Dzięki temu mózg jest odpowiednio „odżywiony” i dotleniony, co poprawia myślenie. Dziecku łatwiej będzie się skoncentrować, zrozumieć trudne zagadnienia i szybko pracować.

OŚWIETLENIE

Wśród oświetlenia sztucznego, najlepsze dla oczu jest ciepłe światło żarówki. Przy świetlówce z białym światłem oczy bardziej się męczą, gdyż jest ono zbyt jasne i za kontrastowe; te z żółtym są odpowiednie, jeśli nie występują „drgania” światła.

Kiedy dziecko pracuje przed ekranem komputera, a za oknem jest już ciemno, światło przy biurku powinno być zapalone. Dzięki temu kontrasty światło-cień będą słabsze i oko mniej się zmęczy.

ELIMINOWANIE ZAKŁÓCEŃ

Zwróćcie uwagę co najbardziej rozprasza dziecko: telefon, telewizor, muzyka, bawiące się w pobliżu rodzeństwo, rozmowy odbywające się w pomieszczeniu gdzie odrabia lekcje... Pomyślcie, jak zminimalizować wpływ tych czynników.

Oto kilka przykładów:

  • ustalcie godziny, w których nikt nie będzie wchodził do pokoju dziecka, kontrolował je, zagadywał, prosił o „wyniesienie śmieci” itp.,

  • przyciszcie telewizor w innych pomieszczeniach; jeśli znajduje się w pokoju dziecka – wyłączcie go,

  • przyciszcie muzykę, wybierzcie spokojne, najlepiej instrumentalne utwory,

  • jeśli muzyka przeszkadza dziecku w skupieniu się – wyłączcie ją,

  • stwórzcie wspólnie listę „zakłóceń” i konsekwentnie je eliminujcie.


Początkowo nowe zasady mogą być trudne do „opanowania”, jak wszystko, co jest nowe. Jednak z czasem dziecko samo przekona się, że pomagają mu one szybciej i sprawniej „uporać się” z lekcjami. Zacznie stosować je samodzielnie i „automatycznie”.

 

Autor: Barbara Ukleja, psychopedagog kreatywności, trener Centrum Edukacj



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Jeszcze nie ocenione. Bądź pierwszym który oceni ten wpis!
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.