Dlaczego dziecko ma problemy w szkole z matematyką?

Matematyka uczy myślenia i to wyjaśnia tak wielki nacisk, który kładzie się na nią w systemie edukacyjnym. Jednak w praktyce pedagogicznej spotyka się bardzo często dzieci, które doświadczają trudności w nauce tego przedmiotu.


Przez długi czas wiązano to zjawisko z poziomem inteligencji uważając, iż tacy uczniowie mają niski poziom IQ. Jednak na szczęście dla dzieci, dowiedziono, iż także osoby w normie intelektualnej, albo powyżej, także doświadczają trudności w uczeniu się matematyki. Dzięki temu badacze nieco wnikliwiej zainteresowali się tym zagadnieniem. Zaowocowało to teorią, iż zaburzenia w przyswajaniu treści matematycznych mogą być spowodowane, genetycznymi lub wrodzonymi nieprawidłowościami tych części mózgu, które są bezpośrednim anatomo-fizjologicznym podłożem dojrzewania umiejętności matematycznych zgodnie z wiekiem – zwanymi dyskalkulią. Obecnie nie neguje się istnienia tego zaburzenia choć statystycznie posiada je zaledwie 1% populacji.

Jeśli nie dyskalkulia to co ?

Znacznie ważniejszą przyczyną trudności w nauce matematyki jest opóźnienie rozwoju rozumowania. Człowiek nie od razu jest w stanie przyswoić sobie całą wiedzę, zrozumieć wszystko co się dookoła niego dzieje. Układ nerwowy dziecka powoli dojrzewa, dzięki czemu z wiekiem osiąga kolejne etapy rozumowania. I właśnie zdolność do uczenia się matematyki na sposób szkolny jest uwarunkowana m.i. osiagnięciem jednego z tych etapów, a konkretnie myślenia operacyjnego na poziomie konkretnym. Opóźnienia w osiagnięciu tego stadium przez pierwszoklasistę, są zdaniem polskich badaczy tego zagadnienia, przyczyną specyficznych trudności w uczeniu się matematyki.

Inna grupa czynników powodujących trudności dzieci w uczeniu się matematyki to:

  • zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej,

  • zaburzenia analizy i syntezy słuchowej,

  • zaburzenia lateralizacji,

  • zaburzenia orientacji przestrzennej,

  • częste opuszczanie lekcji,

  • ma duże zaległości i nie jest w stanie je samo nadrobić,

  • boi się nauczyciela – siedzi zestresowane na lekcji i skupia się na obronie a nie na zrozumieniu,

  • siedzi obok osób które go rozpraszają, przeszkadzają mu

  • słabo czyta – w miarę przerabiania materiału pojawiają się zadania z tekstem, dziecko słabo czytające nie nadąża przeczytać tekstu czy polecenia i wykonać zadanie,

Niezależnie od przyczyn trudności w nauce matematyki, tacy uczniowie ponoszą duże konsekwencje. Z jednej strony mają znaczne opóźnienia w zakresie przerobionego materiału. Z drugiej zaś, nadmierne trudności w nauce doświadczane już na początku pierwszej klasy negatywnie wpływają na ich zdrowie psychiczne powodując zaburzenia emocjonalne. Dlatego porozmawiaj ze swoim dzieckiem, tak od serca. Nie oskarżaj, nie oceniaj tylko stwórz miłą atmosferę i zapytaj. Jeśli dziecko nie powie Tobie bo się boi może niech spróbuje ktoś inny z rodziny. Potem zależnie od tego co powie Twoja pociecha i nauczyciel matematyki wyeliminuj problem. Z dzieckiem które nie rozumie przerabianego materiału, polecam zgłosić się do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej (adres poda Pedagog Szkolny), tam przeprowadzą odpowiednią diagnozę i zaproponują środki zaradcze.

Pamiętaj, że Twoje dziecko nie jest głupie. Nie każdy przecież ma umysł ścisły!


Autor: Magdalena Wolnik - Szynkielewska, pedagog



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Jeszcze nie ocenione. Bądź pierwszym który oceni ten wpis!
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.