Zadania przedstawione poniżej podzielone zostały na różne bloki, rozwijające konkretne umiejętności Twojego małego przedszkolaka.
Przy każdym z nich omówione są także pokrótce kompetencje społeczne lub emocjonalne, jakie nabywa Twoje dziecko w czasie takiego zadania.
ROZRÓŻNIANIE – bawcie się w zabawy uczące szukania różnic między elementami; mogą to być pary obrazków, w których szukacie różnic; porównajcie swoje twarze, odciski rąk, buty itp. nauka rozróżniania przyzwyczaja dziecko do tego, iż każdy jest inny, uczy tolerancji i akceptacji dla innych, także opinii i uczuć.
SKUPIENIE I UWAGA – wykonujcie wspólnie zadania wymagające skupienia; grajcie w gry planszowe, układajcie puzzle, nawlekajcie guziki, lepcie z plasteliny. Uczysz wówczas swoje dziecko cierpliwości i wytrwałości. Uczysz zmagania się z trudnościami i wytrwałego dążenia do celu.
RYSOWANIE – rysujcie to, co Was otacza, niech Twój malec narysuje swój portret, dom, coś ładnego, brzydkiego itp. Dzięki temu dziecko pokazuje Tobie, jak postrzega siebie i świat, uczy się wyrażania swoich myśli w sposób inny niż słowa.
ZABAWY TEMATYCZNE – bawcie się w pociąg, fryzjera, szkołę... zobaczysz wówczas, jakie dziecko ma wyobrażenie o tych miejscach, jakie cechy im przypisuje. W takich zabawach dziecko uczy się procedur postępowania w określonych społecznych i emocjonalnych sytuacjach, np. złość z powodu kolejki do kasy, strach przed wejściem do klasy, dobre maniery itp.
TEATR – zachęcaj dziecko do tworzenia historyjek, wymyślania postaci. Dziecko w zabawach dramowych wyraża swoje spostrzeżenia dotyczące świata i ludzi, powtarza sytuacje z życia. Uczy się także oswajać z własnymi lękami, wstydem, uczy się spontanicznej zabawy, rozwija kreatywność (która pomaga radzić sobie z problemami), dodaje odwagi.
RODZINA – zadbaj o to, by dziecko poznało swoją rodzinę. Angażuj go więc w spotkania z gośćmi, pozwól poczuć się gospodarzem domu. Stwórzcie album Waszej rodziny. Wyklejcie go, pokolorujcie, wepnijcie zdjęcia. Niech będzie dla Twojego dziecka pewnym punktem odniesienia, budującym jego tożsamość społeczną.