Zasady dobrego wychowania dla przedszkolaków. Część 1

Wszyscy wspominamy przedszkole jako czas zabawy. Szybko ulatuje z naszej pamięci to, że wówczas uczyliśmy się żyć w pierwszej grupie społecznej, nawiązywaliśmy pierwsze kontakty z rówieśnikami, napotykaliśmy na pierwsze przeszkody, po raz pierwszy byliśmy sami – bez mamy i taty. Przedszkole to czas intensywnej nauki w życiu dziecka, możemy je przygotować do tego trudnego etapu poprzez nauczenie kilku zasad dobrego wychowania.

Płacz, krzyk, złość, smutek – te słowa opisują pierwszy dzień w przedszkolu większości przedszkolaków. Nie tylko dzieci przeżywają negatywne uczucia, jest to również traumatyczny dzień w życiu rodzica, który zostawia pierwszy raz dziecko w przedszkolu. Po kilku dniach dziecko i rodzice przyzwyczajają się do nowej sytuacji, dziecko chętnie zostaje w przedszkolu, rodzice przestają się obawiać momentu pożegnania. Brak krzyku i histerii nie oznacza jednak, że nasze dziecko stało się nagle wzorowym przedszkolakiem, któremu nie jest już potrzebna nasza pomoc. Wręcz przeciwnie. To jak dziecko czuje się w przedszkolu, zależy w dużej mierze od rodziców.

Ważny jest okres poprzedzający pójście dziecka do przedszkola. Jest to czas, który rodzice powinni wykorzystać na przygotowanie dziecka do nowej sytuacji. Oczywiste jest to, że wychowujemy nasze dzieci przez całe życie, gdyby ktoś jednak zapytał o to, kiedy trzeba zacząć uczyć dziecko zasad dobrego wychowania, odpowiedź jest jedna: przed pójściem do przedszkola. Dziecko nieprzygotowane, nienauczone kilku prostych zasad dobrego wychowania będzie czuło się niekomfortowo wśród innych dzieci, które te zasady znają.

Co powinniśmy nauczyć nasze dziecko przed pójściem do przedszkola, na jakie sytuacje możemy je przygotować?

Dzień dobry, mam na imię Jaś

Przede wszystkim musimy nauczyć nasze dziecko tego, jak należy się witać i żegnać. Jest to dobry moment na uświadomienie dziecku, że z dorosłymi witamy się inaczej niż z rówieśnikami. Należy powiedzieć dziecku, że z osobami dorosłymi witamy się używając słów: Dzień dobry; Dobry wieczór; natomiast przy pożegnaniu mówimy Do widzenia bądź Dobranoc. Sześciolatek rozróżnia już pory dnia, więc z łatwością poradzi sobie z zastosowaniem tych słów.

Prawdopodobnie w przedszkolu nasze dziecko nawiąże pierwsze kontakty koleżeńskie. To w jaki sposób dziecko będzie czuło się wśród rówieśników w przedszkolu może mieć ogromny wpływ na jego kontakty oraz relacje z otoczeniem w przyszłości. Grupa w przedszkolu jest pierwszą małą społecznością, w której funkcjonuje dziecko, to jak w niej będzie funkcjonowało świadczy w dużej mierze o charakterze i osobowości przedszkolaka. Jak w każdej grupie, tak również w tej przedszkolnej wszyscy przyjmują role. We wszystkich grupach jest lider, osoby które są najbliżej lidera, a także peryferia grupy, czyli osoby, które mają najsłabsze relacje z liderem. W przedszkolu dziecko po raz pierwszy zajmuje pozycję w grupie. Pierwsze dni, tygodnie są najważniejsze. Zadaniem rodziców jest ułatwienie dziecku nawiązania kontaktów. Przedszkolak musi wiedzieć, jak się przywitać z innymi dziećmi. Nie może zwrócić się do nich w taki sam sposób, w jaki zwraca się do Pani, bo może zostać wyśmiany, trzeba nauczyć dziecko słów za pomocą, których będzie mogło przywitać się z innymi przedszkolakami: Cześć; Hej. Wskazane jest nauczenie dziecka podstawowych, najbardziej powszechnych zwrotów, nie należy uczyć dziecka wyszukanych form typu: Witajcie.

Kolejnym krokiem jest nauczanie dziecka, jak ma się przedstawiać. Do tej pory dziecko najprawdopodobniej spotykało osoby, które je znały, w  przedszkolu jest inaczej. Trzeba powiedzieć przedszkolakowi, że należy się przedstawić każdej nowo poznanej osobie słowami: Mam na imię… Po wymienieniu swojego imienia wypada zapytać rozmówcę o jego imię: A ty jak masz na imię? Formy przywitania i przedstawienia się są dla dorosłych oczywiste i banalne. Trzeba jednak pamiętać, że nasze dziecko dopiero poznaje świat, to co dla nas oczywiste, dla niego jest nowe. Nie możemy o tym zapomnieć.

Czytaj dalej: Zasady dobrego wychowania dla przedszkolaków. Część 2

Autor: Magdalena Żak



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Jeszcze nie ocenione. Bądź pierwszym który oceni ten wpis!
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.