INTELIGENCJA PRZYRODNICZA

Na półkach w pokoju Twojego dziecka piętrzą się stosy szyszek, kasztanów, liści i kamieni? Z zapałem zimą dokarmia ptaszki? Uwielbia wycieczki do lasu i nad jezioro? Możesz być pewien, że zostało obdarzone inteligencją przyrodniczą.

Inteligencja przyrodnicza (naturalistyczna, środowiskowa)- opiera się na poznaniu, docenianiu i zrozumieniu natury. Odznacza się zdolnością do rozumienia i czerpania wniosków i korzyści ze środowiska naturalnego.

Osoby obdarzone inteligencją środowiskową najlepiej rozumieją świat przez swoje otoczenie, kochają faunę i florę i wszystko co jest związane z naturą, lubią pielęgnować rośliny, często maja zwierzęta domowe, są świetnymi obserwatorami przyrody, pasjonuje je ekologia. Okazują szacunek względem wszystkich istot żywych. Czas wolny najchętniej spędzają na wolnym powietrzu.

Dzieci z dobrze rozwiniętą inteligencją przyrodnicza świetnie radzą sobie w klasyfikacji różnych przedmiotów w hierarchie, dostrzeganiu wzorców funkcjonujących w naturze, bardzo lubią przebywać na świeżym powietrzu oraz podejmować aktywności związane z przyrodą, zwykle lubią zbierać kwiaty, kolekcjonować kamienie i muszle i opiekować się zwierzętami.

Wspomaganie inteligencji przyrodniczej jest nieco bardziej pracochłonne, niż w wypadku innych jej typów. Maggie Meyer proponuje ćwiczenie o nazwie Szybka Grządka, które z powodzeniem można wykonywać zarówno w szkole jak i w domu. Do jego wykonania potrzebny jest jedynie metrowy sznurek. Należy objaśnić dziecku, czym jest grządka i jak dokonuje się obserwacji, a następnie pokazać mu, jak związać końce sznurka i ukształtować z niego kwadrat. Pozwól dziecku wybrać miejsce realizacji zadania (może to być trawnik, a nawet chodnik przy domu). Zabierzcie notatnik i ołówek- zachęć dziecko, by spisało wszystko, co znajdzie na wyznaczonej grządce- kamyki, robaki, rośliny, nasiona, a następnie opracowało mapę wyznaczonej przez siebie grządki lub skatalogowało odkryte tam rzeczy, by w ten sposób rozbudzić jego zamiłowanie do roślin, skał lub owadów.
Opiekunowie winni również zapewnić dziecku odpowiednie narzędzia (rękawiczki, łopatki, grabki, szkło powiększające, itp..) oraz zachęcać je do oglądania programów przyrodniczych, odwiedzania pomników przyrody, ogrodów zoologicznych i innych miejsc, w których można obserwować żyjącą przyrodę.

Jest to rodzaj inteligencji przydatny rolnikom, ogrodnikom, weterynarzom, botanikom, przyrodnikom i oceanografom.

 



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Jeszcze nie ocenione. Bądź pierwszym który oceni ten wpis!
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.