“Edukacja finansowa dla dzieci – historia pieniądza (monety)”

Pieniądze są czymś czego każdy pożąda i czego ciągle nam brakuje. Często z zazdrością podziwiamy tych którym dobrze się powodzi i zastanawiamy co zrobić aby nasze pociechy w przyszłości nie narzekały na ich brak. Czy możemy już teraz coś zaradzić kiedy są takie młode?

Edukacja finansowa – historia pieniądza:
- lekcja pierwsza (przedmiot za przedmiot)
- lekcja druga (metale)

Poniżej przedstawiamy troszkę faktów historycznych i propozycję jak możesz przeprowadzić trzecią „lekcję” o historii pieniądza – monety.

Fakty
Bryły metali, zwykle duże, nie zawsze były jednakowe, a ich ważenie i dzielenie na mniejsze kawałki zajmowało dużo czasu. Pojawił się trafny pomysł by sztabki dzielić na małe, pełne lub spłaszczone kulki. Z biegiem czasu, by zapobiec ich podrabianiu, zaczęto na nich bić pieczęcie możnych i władców. Posiadacz tak oznaczonych kawałków kruszcu mógł być pewien wartości i przydatności danego "pieniądza". Takie kuleczki metalu z nabijanymi podobiznami nazwane zostały później monetami. Przetrwały one do dziś i stały się nieodłącznym składnikiem cywilizacji.

Zabawa
Wchodzimy już na bardziej zaawansowane etapy gry dlatego musimy się do nich dobrze przygotować. Zabawa może trwać dłużej niż jeden dzień i może trwać podczas normalnych dni roboczych.

Pomoce
Wykorzystajcie to co Wam zostało po drugiej lekcji. Wspólnie z dzieckiem usiądźcie i z resztek modeliny i plasteliny zróbcie małe monetki. Pamiętajcie żeby jakoś je oznakować, wyryć podobizny. Na koniec przygotowań zamknijcie w “sejfie” resztki materiałów i pieczęcie. Po skończonej zabawie zachowajcie wasze monety do ostatniej już lekcji o historii pieniądza.

Reguły
Reguły są takie same z tym że płacimy już naszymi “monetami”. Na tym etapie pewnie macie już własne pomysły jak można urozmaicić grę, poszerzcie asortyment, wprowadźcie usługi, wymyślcie jakiś sposób zarabiania monet, ja ze swej strony dodam tylko, że ktoś powinien wprowadzić w obieg “fałszywe” monety. Potem starajcie się dowiedzieć kto, jak i dlaczego? Skąd fałszerz miał dostęp do surowca ?

Wnioski
Dzięki tej lekcji dojdziecie do wniosku, że taka forma wymiany jest o wiele praktyczniejsza. Mogą pojawić się spostrzeżenia co do handlu czy usług. Zapytaj dziecko co zrobić jeśli zabraknie metali na bicie monet?

Żeby przejść do ostatniego etapu będziesz musiał zrobić odpowiednie wprowadzenie:
Bicie monet było bardzo kosztowne, a przez ograniczoną ilość surowca nie było w stanie pokryć rosnącego na nie zapotrzebowania. Problematyczna stała się również konieczność przewożenia ze sobą ich dużych ilości, bowiem narażała ona kupców na ataki rabunkowe i utratę majątku.

Zanim przystąpicie do ostatniej lekcji zastanówcie się jak rozwiązalibyście ten problem.

Następna lekcja: Edukacja finansowa dla dzieci – historia pieniądza (pieniądz papierowy).

Autor: Magdalena Wolnik – Szynkielewska, pedagog Natalia Pożoga



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Jeszcze nie ocenione. Bądź pierwszym który oceni ten wpis!
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.