Rozwój mowy - na co zwracać uwagę u małych dzieci?

Małe dziecko uczy się mówić słuchając otoczenia. Oczywiście rodzi się już ono z pewną charakterystyczną dla siebie predyspozycją do mówienia. Jest to genetyczny bagaż odziedziczony po wcześniejszych pokoleniach.

Pomimo tego, jeżeli nasz maluch nie będzie miał sprzyjających warunków może nie wykształcić prawidłowej mowy. Warunkiem niezbędnym do rozwoju mowy są kontakty społeczne dziecka.

Mówi się o pewnych podstawowych czynnikach warunkujących uczenie się mowy? Jest to przede wszystkim biologiczna dojrzałość narządów mowy i właściwa koordynacja mięśniowo – nerwowa. Także mózg a w szczególności jego okolice kojarzeniowe musza być odpowiednio rozwinięte. Ten stopień dojrzałości mózgu pojawia się zwykle między 12 a 18 miesiącem życia i jest to tzw. moment wyuczalności w rozwoju mowy.

Do prawidłowego wykształcenia mowy dziecka, niezbędny jest dobry wzór do naśladowania prawidłowej wymowy czyli istnienie odpowiednich wzorców językowych.

Brak któregoś z wymienionych wyżej czynników, powodować będzie opóźnienie w rozwoju mowy dziecka oraz obniżenie jej jakości.

Częstym problemem u dzieci jest nieprawidłowy tor oddechowy. Oddychanie przez usta ma wiele przyczyn i jest zmorą rodziców, szczególnie w sezonie jesienno – zimowym. Ten sposób oddychania powoduje pobieranie nie ogrzanego i nie przefiltrowanego powietrza co może prowadzi do częstych infekcji. Głębokość oddychanie jest wtedy słabo zaakcentowana, co później może skutkować zaburzeniami fonacji.

Oddychanie buzią spowodowane może być także przerostem migdałka gardłowego, który około 9 roku życia zaczyna zanikać. Zdarza się, że jest on powiększony na skutek stanów zapalnych, alergicznych itp. i utrudnia oddychanie przez nos oraz opadanie i cofanie się żuchwy.

Duże znaczenia dla prawidłowego zgryzu a co za tym idzie do prawidłowej artykulacji ma przerost migdałków podniebiennych. Powoduje on zwężenie szerokości gardła, i utrudnienia w przepływie powietrza. Pojawia się wtedy nawyk wysuwa żuchwy i języka, Jeśli ten proces trwa dłużej to powoduje przodozgryzy lub zwężenia szczęki.
Należy więc pamiętać, że nie tylko silny związek uczuciowy między dzieckiem, a jego opiekunami ma pozytywny wpływ na rozwój mowy. Wspomaga on chęć do gaworzenia i rozwijania komunikacji werbalnej. Również utrzymywanie kontaktów społecznych, szczególnie z rówieśnikami, dostarczanie rozmaitych bodźców poszerzają słownictwo bierne i czynne.

Ważne jest także zwrócenie uwagi na czynniki fizyczne wpływające na rozwój sprawności artykulacyjnej prowadzącej do prawidłowej wymowy.

Autor: Mgr Magdalena Jęksa - Wojciechowska – logopeda Mgr Izabela Wiatrowska - logop



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Jeszcze nie ocenione. Bądź pierwszym który oceni ten wpis!
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.