Kiedy dziecko ma problem z wymową…

Każdy rodzic pragnie, aby jego pociecha była wręcz idealna. Dlatego uparcie do tego dąży. Niestety nie zawsze dzieje się tak, jak byśmy chcieli.

Mowa to jedna z ważniejszych form aktywności każdego człowieka. W XXI wieku umiejętność mówienia jest bardzo ważna, dlatego nawet najmniejsza wada może stanowić poważny problem.

Kiedy dziecko nieprawidłowo się wysławia wpływa to negatywnie na umiejętność pisania i czytania, a nawet utrudnia nawiązywanie kontaktów. Każdy rodzic powinien bacznie przysłuchać się swojemu dziecku i jeśli dostrzeże kłopot z wymową natychmiast skontaktować z logopedą. Mowa nie jest umiejętnością wrodzoną, dziecko przyswaja ją sobie od najbliższego otoczenia. Dlatego ważne jest, aby otaczający go ludzie również starali się poprawnie mówić, a w razie potrzeby również skorzystać z pomocy specjalisty.

Proces rozwoju mowy przebiega pewnymi etapami i trwa kilka lat. Do najczęściej występujących wad wymowy, które musimy skonsultować z logopedą zaliczamy te o charakterze zniekształcenia brzmienia głosek.

Najczęstsze wady wymowy to:
- sygmatyzm, czyli seplenienie,
- ubezdźwięcznianie,
- nosowanie,
- nosowanie otwarte,
- wadliwa wymowa głosek k, g,
- dysażia całkowita, czyli bełkot
- jąkanie.

Jeśli wada wymowy zostanie wykrywa w przedszkolu, specjalista stara się ocenić rozwój mowy za pomocą wywiadu z matką, obserwacji mowy dziecka, ćwiczeń sprawdzających poziom wady wymowy. Wady wymowy i zaburzenia mowy mogą być usunięte poprzez stosowanie ćwiczeń logopedycznych. Wady istotne pozostawione bez interwencji logopedy mogą nasilać się i utrwalać.

Kiedy dziecko ma problem z wymawianiem niektórych głosek możemy ćwiczyć z nim poprzez zabawę. Przynieśmy torbę pełną zabawek, np. zwierząt. Kiedy rodzic wyjmie dany przedmiot dziecko głośno i wyraźnie musi powiedzieć, co to za zwierzę oraz jakie wydaje głosy. Kiedy nasza pociecha będzie miała problem z wymową pewnego wyrazu musimy powtarzać z nią kilkakrotnie to samo słowo. Dziecko będzie szczęśliwe, że może spędzić czas wraz z rodzicem i nie będzie wiedziało, że jest to forma ćwiczeń. Pamiętajmy, aby chwalić dziecko nawet za małe osiągnięcia.

Dobranie odpowiednich grup do ćwiczeń zbiorowych oraz zakwalifikowanie dzieci do ćwiczeń indywidualnych powinno być poprzedzone dokładnymi badaniami wymowy dziecka. Pamiętajmy, że dziecko potrzebuje czasu, aby oswoić się z nowym brzmieniem pewnych wyrazów. Jeśli nie będzie chciało często używać nowych artykulacji ze względu na brzmienie inne od poprzedniego musimy mu przypominać, że teraz jego wymowa jest poprawna.

Rodzicu pamiętaj!
- ważne jest, abyś zapoznał się z prawidłowościami rozwoju mowy dziecka,
- śledź uważnie, czy nie pojawia się problem z wymową,
- od urodzenia malucha mów do niego językiem dorosłych, a „spieszczeń” używał tyko podczas zabawy,
- nie wymagaj od dziecka, aby posługiwało się mową dorosłych, ponieważ utrudnia to wymowę naszej pociechy,
- nie przestawiaj dziecka leworęcznego na prawą rękę,
- zapobiegaj chorobom uszu, przewlekłym stanom katarowym oraz wadom zgryzu,
- zachęcaj dziecko do mówienia, nawet jeśli ma wadę mowy oraz słuchaj swego dziecka, ponieważ dziecko słuchane chce mówić więcej i częściej .

Wczesne rozpoznanie i dobrze poprowadzone zajęcia wyrównawcze mogą wyrównać defekty rozwojowe i usunąć trudności w opanowaniu programu szkolnego.

Autor: Anna Domańska, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Jeszcze nie ocenione. Bądź pierwszym który oceni ten wpis!
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.