„Szkoła podstawowa z nativspekerem“

Marzeniem każdego rodzica jest zapewne zapisanie dziecka do takiej szkoły podstawowej, która stworzy mu bezpieczne, stymulujące jego rozwój otoczenie.

Zapoznając się z liczną ofertą szkół podstawowych wielu rodziców kładzie ogromny nacisk na edukację językową. Im wcześniej dziecko zaczyna uczyć się języka obcego, tym lepiej i efektywniej go opanowuje. Nauka kolejnych języków sprawia mu wówczas coraz mniej problemów.

Metoda nauki języka obcego ma ogromne znaczenie przy osiąganiu sukcesu w nauczaniu. Przy wyborze szkoły podstawowej z rozszerzonym programem nauczaniu języków obcych zwróćmy uwagę, czy dziecko opanuje w niej język obcy poprzez naturalny kontakt z native speakerem czy poprzez nauczanie języka jako przedmiotu. Jeśli język jest nauczany tylko jako przedmiot, uczniowie nie uzyskują wystarczającej możliwości słuchania języka i nie używają go do codziennej komunikacji z nauczycielem.

Jeśli języka obcego używamy w konkretnych sytuacjach w obecności obcojęzycznego nauczyciela, to uczymy się wyrażać swoje uczucia i opinie, nauka nie kończy się w momencie gdy zadzwoni dzwonek na przerwę.

Obecność native speakerów w szkole rozwija świadomość kulturową dziecka. Nasza pociecha uczy się, że w świecie liczy się nie tylko jego tradycja, kultura i obyczaje. Dziecko ma okazję zetknąć się z różnymi poglądami, jest bardziej tolerancyjne i otwarte na innych ludzi. Uczniowie uzyskują też dodatkowe narzędzia pracy – nowe podejście do uczenia się, zwiększenie zdolności rozwiązywania problemów, umiejętność pracy nad własnym projektem.

Daje to dzieciom ogromną przewagę nad ich rówieśnikami, które zaczynały naukę języka dużo później lub uczyły się języka obcego tylko kilka godzin w tygodniu.

Badania prowadzone w Kanadzie od ponad 30 lat ( Swain 1975; Wilson 1982; Harley, Cummins & Swain 1991, Keep 1993, Cummins 2000) pokazały liczne korzyści, które przynosi dzieciom nauka kilku języków obcych jednocześnie na poziomie zbliżonym do ojczystego. Przy okazji stwierdzono u badanych uczniów zwiększenie zdolności do analitycznego i abstrakcyjnego myślenia. Wyniki testów wykazały, że dzieci uzyskały lepsze wyniki niż dzieci w tradycyjnych szkołach, w  których język obcy był jednym z przedmiotów nauczania.

Czy powinniśmy wysłać dziecko do szkoły podstawowej z rozszerzonym programem nauki języków obcych, jeśli sami słabo mówimy w języku obcym ? Jak pomożemy mu w odrabianiu zadań domowych ? To pytanie zadaje sobie wielu rodziców.

Jeśli dziecko opanuje język obcy w sposób naturalny, gdyż będzie miało stały, codzienny kontakt z obcojęzycznym nauczycielem - nie będzie potrzebowało naszej pomocy. Nauczyciel sam dostosuje poziom zadań domowych do umiejętności swoich uczniów. To dziecko może stać się wkrótce naszym domowym ekspertem językowym, chyba, że przerobiliście Państwo program szkoły podstawowej w języku angielskim !

Autor: Wioletta Kułakowska Prezes Szkoły Międzynarodowej w Warszawie



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Jeszcze nie ocenione. Bądź pierwszym który oceni ten wpis!
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.