“Edukacja finansowa dla dzieci – historia pieniądza (pieniądz papierowy )”

Pieniądze są czymś czego każdy pożąda i czego ciągle nam brakuje. Często z zazdrością podziwiamy tych którym dobrze się powodzi i zastanawiamy co zrobić aby nasze pociechy w przyszłości nie narzekały na ich brak. Czy możemy już teraz coś zaradzić kiedy są takie młode?

Edukacja finansowa – historia pieniądza:
- lekcja pierwsza (przedmiot za przedmiot)
- lekcja druga (metale)
- lekcja trzecia (monety)

Poniżej przedstawiamy troszkę faktów historycznych i propozycję jak możesz przeprowadzić ostatnią już lekcję o historii pieniądza – pieniądz papierowy.

Fakty
Handlarze i zwykli obywatele zaczęli więc swoje zasoby deponować u złotników, a Ci z kolei wstawiali im tzw. kwity i noty depozytowe, potwierdzające ilość pozostawionego kruszcu. Dodatkowo, nabywcy kwitów mogli oprocentować zdeponowane w skarbcu złotnika złoto i srebro. Złotnicy zobowiązani byli do wypłaty określonej notą kwoty okazicielowi dokumentu. A ludzie coraz częściej regulowali należności owymi kwitami. Nie ma więc błędu w stwierdzeniu, że złotnicy stali się pierwszymi bankierami. W niedługim okresie kwity depozytowe zostały zaakceptowane i przejęte przez państwo. Władze państwowe, by zażegnać chaos który powstał, gdy każdy bankier rozpoczął rozprowadzanie swoich not, wprowadziły dodatkowe regulacje, dzięki którym owe dokumenty mogły stać się powszechnie akceptowalnym środkiem wymiany handlowej. Dzięki tym działaniom pierwotne kwity i noty stały się pełnoprawnymi pieniędzmi papierowymi emitowanymi przez jeden bank w każdym państwie. Tak właśnie narodziła się kolejna znana i stosowana do dziś forma pieniądza- pieniądz papierowy.

Zabawa
Jeśli nie dokonałeś jeszcze wstępu to koniecznie to zrób. Przypominam:
Bicie monet było bardzo kosztowne, a przez ograniczoną ilość surowca nie było w stanie pokryć rosnącego na nie zapotrzebowania. Problematyczna stała się również konieczność przewożenia ze sobą ich dużych ilości, bowiem narażała ona kupców na ataki rabunkowe i utratę majątku.

Zanim przystąpicie do zabawy zastanówcie się jak rozwiązalibyście ten problem.

Pomoce
Monety z poprzedniej zabawy, coś co będzie imitowało złoto i srebro oraz papier pocięty w pasy szerokości banknotów, długopis, zaimprowizowany sejf i waga oraz kartki do robienia notatek.

Reguły
Na tym etapie gry musicie wybrać kogoś kto będzie złotnikiem. Powinna to być osoba, która stworzy sobie “kantorek” złotnika, będzie miała sejf, wagę. Na początku wszyscy uczestnicy gry dostają równą część monet i składają ją do depozytu złotnikowi. Tak jak w poprzednich etapach płaci się za usługi i dobra: posiłki, pilota do komputera, papier toaletowy, z tą różnicą że zamiast dawać monet wystawia się kwit. Osoba z kwitem idzie do złotnika i pobiera daną ilość złota lub srebra. Możecie grę wykorzystać nawet aby posłać swoją latorośl do sklepu po sprawunki.

Wnioski
Zastanówcie się nad plusami i minusami takiej formy płatności za dobra. Porównajcie ją z poprzednimi. Postaraj się tak naprowadzić dzieci, żeby doszły do wniosku, iż kruszce w depozycie nie są potrzebne a kwity funkcjonują właściwie tak samo jak pieniądz papierowy.

Autor: Magdalena Wolnik – Szynkielewska, pedagog Natalia Pożoga



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Jeszcze nie ocenione. Bądź pierwszym który oceni ten wpis!
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.