Dwujęzyczność u dzieci - różnice w uczeniu się języków obcych przez dzieci z rodzin jedno i dwujęzycznych

Dzieci wychowywane w domach dwujęzycznych uczą się nowych słów inaczej niż dzieci uczące się jednego języka – donoszą najnowsze badania.

Podczas badań przeprowadzonych w Uniwersytecie British Columbia i Ottawa noworodki uczyły się dwóch podobnie brzmiących słów. Wyniki badań pokazują, że dzieci z dwujęzycznych rodzin nauczyły się tych słów stosunkowo później niż dzieci wychowywane w rodzinach, gdzie tylko jeden język jest używany. Jednak naukowcy uznali tę różnicę za zaletę, ponieważ dzieci dwujęzyczne poświęcają więcej czasu na powiązania pomiędzy słowami a przedmiotami niż na szczegóły w dźwiękach.

Coraz więcej dzieci wychowuję się w domach dwujęzycznych, a większość badań przeprowadzana jest na dzieciach przyswajających tylko jeden język, dlatego też mało danych dostępnych jest na temat procesu uczenia się dwóch języków od urodzenia. Celem naukowców było ustalenie, czy pojawiają się różnice w nauce języka, jeśli dzieci mają do czynienia z większą ilością dźwięków. Wiadomo, że dzieci do 17 miesiąca życia rozróżniają nowe słowa za pomocą różnych dźwięków, ale czy dzieci dwujęzyczne stosują tę samą metodę?

Badania z udziałem dzieci w wieku 14, 17 i 20 miesięcy wychowywanych w domach dwujęzycznych pokazują, że tak nie jest. Przeprowadzono dwa eksperymenty z udziałem dzieci z rodzin mówiących po angielsku i drugim językiem. W każdym z eksperymentów naukowcy pokazywali dzieciom przedmioty, których nazwy różniły się tylko jedną spółgłoską. Sprawdzano czy dzieci zauważą nieprawidłowo wypowiedzianą nazwę danego przedmiotu. Okazało się, że dzieci dwujęzyczne nie zorientowały się w zmianie nazwy przedmiotu aż do 20 miesiąca życia, podczas gdy dzieci z rodzin jednojęzycznych rozróżniały te przedmioty i wyrazy w wieku 17 miesięcy. Naukowcy doszli do wniosku, że ignorowanie różnic dźwiękowych w poszczególnych wyrazach jest sposobem ułatwiającym naukę nowych słów przez dzieci dwujęzyczne. Jednoczesne przyswajanie dwóch języków jest bardziej wymagające co sprawiło, że dzieci rozwinęły w sobie sposób, który nie niesie dużych konsekwencji, a to dlatego, że w ich słowniku jest mało słów podobnie brzmiących. Zwracając mniejszą uwagę na poszczególne dźwięki, dzieci mogą się skupić na relacji słowo-przedmiot.

Dzięki zastosowanym metodom dzieci dwujęzyczne mogą dorównać kroku rówieśnikom jednojęzycznym, co potwierdzają wcześniejsze badania, z których wynika, że zarówno dzieci z domów jedno i dwujęzycznych wchodzą w różne etapy nauki słów jednocześnie (np. wypowiadanie pierwszego słowa, zakres słownictwa w danym wieku). Badania nad rozwojem języka u dzieci dwujęzycznych przyczyniają się do lepszego zrozumienia całego schematu rozwoju języka u wszystkich noworodków.

Na podstawie ScienceDaily http://www.sciencedaily.com/releases/2007/09/070928092050.htm

Autor: Weronika Goła



Trwa wysyłanie Twojej oceny...
Jeszcze nie ocenione. Bądź pierwszym który oceni ten wpis!
Kliknij pasek ocen aby ocenić wpis.



Informacja o dotacji

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki - Inwestujemy w waszą przyszłość.